Skip to main content

Kleuren

Wat maakt kleur nou uit?!

Kleur doet meer met je dan je in eerste instantie zou verwachten. Bij mijn eerste opleiding kreeg ik te horen dat kleur wel degelijk wat met je doet. Ik geloofde het niet zo, ik ben een nuchtere ondernemers zoon.

Wat voor een effect kunnen kleuren hebben?

Er zijn erg veel studies gedaan naar kleuren en de effecten van kleuren (bij Google Scholar heb je 2.550.000 hits wanneer je color psychology zoekt). Praktische effecten van kleuren zijn bijvoorbeeld dat warm-gekleurde placebo pillen beter werken dan cool-gekleurde placebo pillen, Blauwer gekleurde straatlantaarnpalen reduceren criminaliteit op straat en zo zijn er nog tal van bewezen effecten van kleuren.

Welke kleur doet wat?

Natuurlijk is het niet alleen de kleur die mee speelt maar ook vormen spelen mee. Voor het gemak houden we het bij deze blog post het alleen even bij 10 kleuren. Per cultuur verschillende de kleuren ook nog wat, voor ons voorbeeld mikken we op de westerse markt.

De kleur rood wordt geassocieerd met lust, power, enthousiasme, snelheid, liefde maar ook boosheid.

De kleur geel wordt geassocieerd met competentie, geluk, goedkoop, en lage kwaliteit.

De kleur groen wordt geassocieerd met goede smaak, afgunst, milieuvriendelijk, gezondheid en geld.

De kleur blauw wordt geassocieerd met mannelijk, competentie, hoge kwaliteit, zakelijk en betrouwbaarheid.

De kleur roze wordt geassocieerd met verfijning, oprechtheid en vrouwelijk.

De kleur paars wordt geassocieerd met autoriteit, verfijning en vermogen.

De kleur oranje wordt geassocieerd met warmte, vertrouwen en opwinding.

De kleur bruin wordt geassocieerd met robuustheid, betrouwbaar, geloofwaardig en simpel.

De kleur zwart wordt geassocieerd met verdriet, verfijning, duur en angst.

De kleur wit wordt geassocieerd met geluk, oprechtheid en zuiverheid.

Toepassing

Je kunt je wel voorstellen wanneer je een bepaald beeld wilt uitstralen met je merk of product dat de juiste kleurkeuze erg belangrijk is.

Om dit punt duidelijk te maken heb ik een twee logo’s aangepast met kleuren die niet bij het imago horen dat ze willen uitstralen.

Logo Coca-Cola, het is in het rood een actief en stoere kleur. Je wilt van de bank afkomen en leuke dingen gaan ondernemen met de kleur rood.

In de kleur roze lijkt de drank al zoeter te worden dan dat hij al is, het heeft geen stoere actieve uitstraling meer.

Als merk wil Oral-b geassocieerd worden met de schone vertrouwde keuze, wanneer je dit merk kiest kun je het niet verkeerd doen. De kleur blauw is erg belangrijk want het geeft vertrouwen en je denkt niet aan vieze dingen bij de kleur blauw.

De kleur die ik heb gekozen is ongeveer de slechtste kleur die je voor dit merk kunt bedenken, het doet je denken aan rokers-longen en verkleurde tanden.

In producten wordt er ook erg veel nagedacht over de kleuren, wat wil je uitstralen of wat wil je voor een gevoel aan de eindgebruiker mee geven. Het gaat ook zover dat een lichtere kleur voor je gevoel ook een lichter product oplevert terwijl dit natuurlijk de grootste onzin is, de kleur van het product heeft niets te maken met het gewicht van het product maar in je beleving is dit wel anders!

Autofabrikanten zoeken steeds verder de grens op hoe je bij de auto voelt, de klank die de deur maakt wanneer je hem dicht slaat is een goed voorbeeld over de perceptie van kwaliteit.              Met kleur aan de buiten en binnenkant kun je een auto compleet veranderen van een kinderachtige auto naar een stoere auto. Ook wordt er binnen met de lichten gespeeld om je bijvoorbeeld rustiger te krijgen wanneer je te agressief rijd. De auto merkt op dat je onrustig rijd en kan dan de lichten bijvoorbeeld blauw maken om je meer op je gemak te stellen zodat je hopelijk rustiger gaat rijden.

Conclusie

Kleur is belangrijk wanneer je producten ontwerpt.
Mocht je vragen hebben of wil je advies van ons hebben voor productontwikkeling? Neem gerust vrijblijvend contact op.