Skip to main content

Curves in CAD

Goede en slechte curves in CAD-tekenen

Er is een groot verschil bij beginnende en gevorderde CAD-tekenaars wanneer het gaat om skills. Graag wil ik hier een aantal blogs over maken. Deze keer gaan we het hebben over curves.

Wanneer je net begint met een 3D tekenprogramma zoals Solidworks of vergelijkbaar zijn er veel mensen die een G1 curve tekenen, ik leg zo even uit wat dat inhoudt. Wanneer je wat beter wordt dan gebruiken veel mensen een G2 curve en de serieuze tekenaars tekenen vaak een G2 of G3 curve afhankelijk van de applicatie.

Wanneer je dubbel gekromde vormen maakt of je wilt een vloeiend ontwerp dan is het bijna een verplichting om G3 curves te maken.

  • G0:   Zoals je ziet is een G0 “curve” eigenlijk helemaal geen curve, het is een hoek tussen twee vlakken.
  • G1:    Een G1 curve is eigenlijk een simpele radius, wanneer je een standaard fillet geeft aan een hoek dan wordt deze meestal gemaakt met een G1 curve.
  • G2:    Wanneer je wat langer in het vak zit dan heb je vast wel eens gezien dat je niet alleen een “circulair curve” kunt maken met een fillet tool maar dat je ook een curvature continuous optie hebt. Deze optie is al vele malen beter dan de G1 curve. Je ziet nog maar een kleine knik tussen het vlakke deel en het begin van de curve.
  • G3:    Deze curve is de mooiste curve, dit omdat je niet precies ziet waar de curve begint en waar deze eindigt. Dit is de meest soepele vorm.

Waar ga je deze verschillen zien?

De verschillen zijn heel erg belangrijk voor vloeiende vormen zoals auto’s, boten en andere vloeiende vormen zoals verschillende consumentenproducten.
Deze renders hebben allemaal dezelfde materialen en omgevingen, het enige wat er verschild is de curve.

Hier zie je een G0 “curve”, je ziet duidelijk dat het geen echte curve is want je ziet duidelijk een lijn tussen de twee vlakken.

De volgende die je ziet is de “standaard” fillet curve, of te wel de circulair curve (G1). Je ziet bij de render duidelijk waar de curve begint en waar deze eindigt.

In deze afbeelding zie je een curvature continuous (G2), hier is het verschil tussen het vlakke deel en de curve al moeilijker te zien. Deze wordt in de industrie vaak gebruikt omdat het een mooie middenweg is tussen snelheid en uiterlijk.

De laatste afbeelding is een render van een G3 curve, je ziet hier nagenoeg geen verschil meer waar de curve begint en waar het doorloopt naar een vlak deel. Wanneer je echt mooie vormen wilt creëren in je producten dan kies je voor deze manier van modeleren. Hier zijn echter ook de meeste skills voor nodig om het goed uit te voeren.

Dit is slechts een klein voorbeeld hoe je een ontwerp sterk kunt verbeteren, in anders blog berichten gaan we hiermee verder.
Heb je hulp nodig bij een ontwerp? Stuur dan even een bericht via het contact formulier.